|
Kółko przyrodniczo-ekologiczne
|
Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 31347 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
|
|
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie
Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.
Program "Kółko przyrodniczo-ekologiczne" jest programem zajęć pozalekcyjnych dla klas IV-VI. Edukacja ekologiczna i ochrona przyrody - to pojęcia, które nabierają coraz większego znaczenia i stały sie sprawą całej ludzkości. Na zajęciach Kółka przyrodniczo - ekologicznego uczniowie naszej szkoły będą mogły porzeszać swoją wiedzę przyrodniczo - ekologiczną oraz podejmować praktyczne działąnia na rzecz ochrony przyrody i ekologii PROGRAM ZAJĘĆ POZALEKCYJNYCH KOŁA PRZYRODNICZO-EKOLOGICZNEGO W SZKOLE PODSTAWOWEJ W STRZEBINIU DLA II ETAPU KSZTAŁCENIA
Autor: mgr Ewa Krus
Wrzesień 2006r.
WSTĘP
Coraz większego znaczenia nabierają pojęcia: ekologia, edukacja ekologiczna, ochrona środowiska. Człowiek zdawać sobie sprawę z tego, że nie ma moralnego prawa do niszczenia przyrody – jest przecież jej częścią. Dlatego też ochrona przyrody i racjonalne wykorzystanie jej zasobów to problemy, które stały się sprawą całej ludzkości. Aby w przyszłości nie dochodziło do tragedii edukacje ekologiczną należy rozpocząć już od najmłodszych lat. Dzieci są, bowiem bacznymi obserwatorami środowiska, tego wszystkiego, co się wokół nas dzieje i mogą podejmować na równi z dorosłymi walkę o ochronę środowiska.
Na zajęciach kółka przyrodniczo-ekologicznego dzieci naszej szkoły będą mogły poszerzać swoją wiedzę przyrodniczo-ekologiczną oraz podejmować praktyczne działania na rzecz ochrony przyrody i ekologii.
CELE PROGRAMU
CELE OGÓLNE:
- Rozwijanie zainteresowań uczniów problematyką ekologiczną.
- Kształtowanie emocjonalnego stosunku do przyrody.
- Propagowanie ekologicznego stylu życia.
- Wzbudzenie chęci i motywów do działania na rzecz ochrony środowiska przyrodniczego.
- Rozwijanie poczucia odpowiedzialności za stan środowiska.
CELE SZCZEGÓŁOWE: Uczeń potrafi
- Poszerzyć wiedzę z zakresu ekologii i ochrony przyrody.
- Rozpoznać pospolite i chronione gatunki zwierząt.
- Rozpoznać symbole ekologiczne oraz znaki organizacji ekologicznych.
- Rozpoznać po liściach odpowiednie gatunki drzew.
- Posłużyć się kluczami do rozpoznawania roślin.
- Konstruować schematy łańcuchów pokarmowych.
- Zna formy ochrony przyrody.
- Zlokalizować parki narodowe na mapie Polski oraz przyporządkować im charakterystyczne okazy flory i fauny chronionej.
- Konstruować schematy obiegu węgla i wody w przyrodzie.
- Zna metody i sposoby ochrony środowiska.
- Potrafi współpracować w grupie.
- Dostrzega zmiany zachodzące w przyrodzie.
- Uczestniczy w konkursach.
- Uczestniczy w akcjach organizowanych przez szkołę na rzecz ochrony przyrody.
- Zna tereny chronione w najbliższej okolicy.
PROCEDURY OSIĄGANIA CELÓW
Założone cele edukacyjne zostaną osiągnięte przez:
- Prowadzenie zajęć metodami aktywnymi.
- Przygotowywanie gazetek tematycznych dotyczących zagrożeń przyrody, ochrony zdrowia.
- Uczestnictwo w konkursach i akcjach organizowanych na rzecz ochrony przyrody.
- Organizowanie zajęć w teranie.
- Wycieczki tematyczne połączone z działalnością proekologiczną.
- Dokarmianie zwierząt w czasie zimy.
- Wyrażanie ekspresji twórczej w pracach plastycznych.
- Prezentowanie piękna otaczającej przyrody w inscenizacjach, wierszach piosenkach.
- „Podpatrywanie” przyrody z aparatem fotograficznym.
- Spotkania z ciekawymi ludźmi.
- Prowadzenie prostych badań w terenie.
TEMATYKA ZAJĘĆ
PRZEWIDYWANE OSIAGNIĘCIA UCZNIA
PROPONOWANE PRZYKŁĄDY DZIAŁĄŃ EDUKACYJNYCH
- Poznawanie zakątków najbliższej okolicy
- poznaje ciekawe zabytki przyrody.
- potrafi zachować bezpieczeństwo podczas wycieczki.
- potrafi pracować w grupie.
- wie, co to jest „pomnik przyrody”.
Zwiedzanie pomników przyrody w miejscowości Prądy.
- Odpady są wszędzie – czyli parę słów o śmieciach.
- poznaje rodzaje odpadów.
- dostrzega potrzebę sortowania śmieci.
- podaje rady na zmniejszenie ilości śmieci.
- wie, na czym polega recykling.
Metaplan – „Jak zmniejszyć ilość odpadów?”
- Sprzątanie Świata.
- podnosi swoją świadomość ekologiczną.
- prezentuje piękno przyrody w wierszach, piosenkach.
- aktywnie uczestnicz w sprzątaniu śmieci.
Zorganizowanie apelu, przygotowanie części artystycznej. Czynna akcja sprzątania.
- Święto pieczonego ziemniaka.
- rozpoznaje rośliny uprawiane na polu.
- docenia pracę rolnika.
- wymienia szkodniki naszych pól.
- podaje przykłady wytworów z ziemniaków.
Spotkanie przy ognisku.
- Sporządzenie sprawozdania z akcji „bocian”
- potrafi sporządzić sprawozdanie z prowadzonych obserwacji.
- wie, na czym polega ochrona bociana białego.
- przedstawi legendę lub historię głoszoną przez starszych ludzi o bocianach.
- wykona pracę plastyczną.
Napisze sprawozdanie. Konkurs plastyczny.
- Poznajemy las w najbliższej okolicy.
- poznaje znaczenie lasu.
- podaje przyczyny znaczenia lasów.
- rozpoznaje pospolite gatunki drzew.
- poda kilka rad „Jak chronić las?”
Wycieczka terenowa do lasu. Spotkanie z leśnikiem.
- „Rola Lasu w środowisku i gospodarce człowiek”
- potrafi korzystać z dostępnych źródeł wiedzy.
- selekcjonuje wiadomości.
- opracuje szatę graficzną.
- sporządzi gazetkę.
Wykonanie gazetki tematycznej. Współpraca z biblioteką szkolną i pracownią komputerową.
- Święto „Drzewa”
- dostrzega znaczenie tego święta.
- czynnie uczestniczy w akcji sadzenia drzew.
- współpracuje w grupie.
- wykona pracę plastyczną.
- konkurs plastyczny „drzewo moim przyjacielem”
- współpraca z Nadleśnictwem w Koszęcinie.
Sadzenie drzew na boisku szkolnym.
- Na czym polega ochrona wód?
- poznaje źródła zanieczyszczeń wody.
- korzysta z dostępnych źródeł wiedzy.
- przedstawi skutki zanieczyszczeń wód ich wpływ na zdrowie człowieka. Przygotuje referat.
Sporządzi gazetkę. Współpraca z biblioteką szkolną o pracownią komputerową.
- Badanie czystości wody w najbliższej okolicy.
- dostrzega związki działalności człowieka ze stanem czystości wód.
- podaje sposoby ochrony wód przed zanieczyszczeniem.
- wykona proste pomiary czystości wody.
- lokalizuje dzikie wysypiska.
Wycieczka nad rzekę. Wykonanie mapy mentalnej, „Dlaczego rzeka w naszej miejscowości jest zanieczyszczona?”
- Jak rośliny i zwierzęta przygotowują się do przetrwania zimy?
- dostrzega zmiany w otaczającej nas przyrodzie.
- wymienia przystosowania zwierząt.
- wymienia przystosowania roślin.
Wycieczka terenowa po okolicy.
- Jak pomóc zwierzętom przetrwać zimę?
- zaplanuje pomoc zwierzętom.
- przygotuje materiał do wykonania karmników.
- wykona lub zreperuje karmnik.
- zbiórka karmy dla zwierząt.
Aktywne prace przygotowawcze. Zbiórka karmy.
- Dokarmiamy zwierzęta zimą.
- dostrzega znaczenie akcji dokarmiania zwierząt.
- rozwiesi karmniki.
- ustali dyżury do systematycznego uzupełniania karmy.
- współpracuje w grupie.
Czynna akcja dokarmiania zwierząt. Współpraca z Nadleśnictwem w Koszęcinie.
- Wędrówki tropami zwierząt.
- potrafi zachować się w lesie.
- dostrzega potrzebę niesienia pomocy zwierzęta leśny w czasie zimy.
- rozpoznaje tropy zwierząt leśnych.
- rozwija ekspresję twórczą.
Wycieczka do lasu. Dokarmianie zwierząt leśnych. Wykonanie plakatu „Zimowy las”.
- Na czym polega ochrona powietrza?
- poznaje rodzaje zanieczyszczenia powietrza.
- dostrzega związki zanieczyszczenia powietrza z gospodarczą działalnością człowieka.
- rozumie skutki i wpływ tych zanieczyszczeń na zdrowie człowieka.
- korzysta z dostępnych źródeł wiedzy.
Przygotuje referat. Wykona gazetkę tematyczną. Współpraca z biblioteką szkolą i salę komputerową.
- Badamy zanieczyszczenie powietrza w naszej okolicy
- wymienia rodzaje zanieczyszczeń powietrza.
- wykonuje proste pomiary czystości powietrza.
- wskazuje sposoby ograniczenia emisji pyłów i dymów.
- wie, co to jest smog.
Wycieczka terenowa. Prowadzenie badań terenowych
- Poznajemy kierunki ochrony środowiska w Polsce.
- zna kierunki środowiska w Polsce.
- dostrzega przyczyny ochrony wód, powietrza i gleby.
- wie, na czym polega ochrona gatunkowa i obszarowa.
Korzystanie z czasopism – „Ekoświat” , „Zielona liga”.
- Poznajemy obszary chronione w Polsce.
- zna parki narodowe w Polsce, ich symbole, charakterystyczne rośliny i zwierzęta.
- dostrzega znaczenie obszarów chronionych w zachowaniu różnorodności biologicznej.
- potrafi wskazać parki narodowe na mapie Polski.
Opracowanie folderów. Wykonanie gazetki. Współpraca z biblioteką i pracownią komputerową.
- Poznajemy rośliny chronione w Polsce.
- zna rośliny chronione w Polsce.
- potrafi wskazać nazwę rośliny do rysunku.
Ćwiczenia praktyczne w oparciu o Czerwoną Księgę gatunków chronionych. Współpraca z biblioteką szkolną.
- Poznajemy zwierzęta chronione w Polsce.
- Zna zwierzęta chronione w Polsce.
- potrafi dobrać nazwę zwierząt do ich rysunku.
- Poznajemy „Las zimą”
- poznaje walory przyrodnicze lasu zimowego.
- wymienia przystosowania rośli w czasie zimy.
- poznaje znaczenie działalności ZPKWŚ.
Zajęcia terenowe na obszarze ZPKWŚ w Kalinie.
- Zakładamy słowniczek ważnych pojęć ekologicznych.
- zna ważne pojęcia ekologiczne.
- korzysta ze słownika ekologicznego.
- selekcjonuje wiadomości.
Sporządzi słowniczek. Rozwiąże krzyżówki.
- Obserwacje pierwszych zwiastunów wiosny.
- prowadzi obserwacje fenologiczne i ornitologiczne.
- dostrzega piękno otaczającej przyrody.
- rozwija szacunek do przyrody.
Wycieczka terenowa.
- Poznajemy przyczyny i skutki skażenia gleby.
- poznaje przyczyny i skutki skażenia gleby.
- dostrzega związki skażenia gleby i niszczącej działalności człowieka.
- podaje sposoby ochrony gleby przed skażeniem
- prowadzi obserwacje przyrodnicze – rola dżdżownicy.
Sporządzenie referatów. Wykonanie gazetki tematycznej
- Budki lęgowe dla ptaków.
- potrafi wykonać budkę lęgową dla ptaków.
- rozumie potrzebę pomocy ptakom dla przetrwania gatunków.
- prowadzi obserwacje ornitologiczne.
Czynna akcja „Budki lęgowe”
- Szkolny Konkurs Ekologiczny.
- bierze udział w Konkursie Ekologicznym.
- wykazuje się dużym zasobem wiedzy ekologicznej.
- potrafi rywalizować w grupie.
Konkurs Ekologiczny.
- Gospodarka odpadami w moim domu.
- dostrzega potrzebę segregacji śmieci w naszych gospodarstwach domowych.
- wie, jak ograniczyć ilość śmieci.
- podaje przykłady, jak oszczędzać wodę, energię elektryczną.
- wie, jak wykonać ekologiczne zakupy.
- wie, na czym polega recykling.
Ankieta „Czy twój dom jest ekologiczny?”
- „Dzień Ziemi”
- bierze udział w konkursie plastycznym.
- podejmuje akcję zbierania zużytych baterii.
- uczestniczy w konkursie „Drzewko ekologiczne”.
- przygotowuje apel z okazji „Dnia Ziemi”
- bierze udział w Powiatowym Konkursie Ekologicznym.
- przedstawi inscenizację ekologiczną.
- zaprezentuje wiersze i piosenki o tematyce ekologicznej.
- wykona transparenty z hasłami proekologicznymi.
Konkurs Plastyczny. Zbiórka baterii( współpraca z firmą REBA). Powiatowy Konkurs Ekologiczny. Konkurs „Drzewko Ekologiczne”. „Zielony marsz” ulicami naszej okolicy.
- Poznajemy tereny chronione w najbliższej okolicy.
- poznaje tereny chronione w najbliższej okolicy.
- właściwie zachowuje się na terenie chronionym.
- rozpoznaje napotkane rośliny i zwierzęta chronione.
- korzysta z atlasów do rozpoznawania roślin i zwierząt.
- dostrzega walory przyrodnicze.
Wycieczka terenowa do rezerwatu przyrody „Jeleniok Mikuliny”.
- Rozpoznajemy drzewa w najbliższej okolicy.
- potrafi rozpoznać pospolite drzewa najbliższej okolicy.
- wykorzystuje klucze do rozpoznawania roślin.
- potrafi pracować w grupie.
Zajęcia terenowe.
- Wyprawa na łąkę.
- podaje nazwy roślin występujących na łące.
- nazywa zwierzęta mieszkające na łące.
- korzysta z atlasów do rozpoznawania roślin i zwierząt.
- zbiera rośliny do zielnika.
- wie, dlaczego niewolo wypalać traw.
Zajęcia terenowe.
- Jakie współzależności występują w przyrodzie?
- wymienia współzależności występujące w przyrodzie.
- potrafi konstruować łańcuchy pokarmowe w wybranych ekosystemach. Ćwiczenia.
- Regionalny Konkurs ekologiczny w ZPKWŚ w Kalinie.
- prezentuje swoją wiedze ekologiczną.
- reprezentuje szkołę w środowisku.
- potrafi rywalizować i nawiązywać kontakt z rówieśnikami.
- poznaje nowe doświadczenia i zadania.
Udział w konkursie.
- Poznajemy walory przyrodnicze naszego regionu.
- poznaje ciekawe miejsca w regionie (stanowisko różanecznika katawbijskiego).
- przestrzega zasad BHP podczas wycieczki.
- wykazuje wiedzę przyrodniczo-ekologiczną.
- docenia walory przyrodnicze naszego regionu.
- sporządzi sprawozdanie.
Wycieczka na ścieżkę dydaktyczną : „Na brzozę” w miejscowości Lubecko.
- Wykonujemy zielnik.
- potrafi zebrać rośliny do zielnika i prawidłowo je zasuszyć.
- wykonuje zielnik.
- pozyskuje dodatkowe informacje o zebranych roślinach. Prezentacja zielników.
- Promujemy zdrowie.
- przygotowuje referaty o szkodliwości palenia tytoniu, spożywania alkoholu, używania narkotyków.
- wie, że alkohol, narkotyki i palenie tytoniu to zagrożenia dla zdrowia.
- potrafi być asertywny.
- wykona plakat.
Gazetka „Jak zdrowo żyć?”. Konkurs plastyczny pt.: „Dziękuję- nie palę”, „Narkotyk i alkohol twój wróg”.
- Zdrowe odżywianie.
- potrafi zdrowo się odżywiać.
- zna oznakowania na produktach spożywczych.
- wie, co to znaczy profilaktyka
- wykona hasło dotyczące profilaktyki zdrowia.
Mini konkurs na najciekawsze hasło o PROFILAKTYCE.
- Dzień środowiska i zdrowia.
- dostrzega wpływ środowiska na zdrowie człowieka.
- propaguje wiedze na ten temat wśród najbliższego otoczenia.
- zaprojektuje ulotki.
- przygotuje wiersze, inscenizację i piosenki.
Zorganizowanie apelu.
- Podsumowanie pracy koła.
- uczestniczy w spotkaniu przy ognisku.
- podsumuje zdobyte wiadomości.
- aktywnie uczestniczy w grupie.
Ognisko, pieczenie kiełbasek, gry i zabawy. EWALUACJA PROGRAMU:
- Obserwacja i analiza zachowania dzieci podczas zajęć oraz cieczek terenowych.
- Rozmowy, dyskusje i aktywne słuchanie.
- Spotkania z ciekawymi ludźmi.
- Analiza udziału uczniów w konkursach.
- Ankietowanie uczniów.
- Wystawy prac dzieci.
EWA KRUS |
Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:
X
Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp do serwisu edukacyjnego.
www.szkolnictwo.pl
e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl - największy w Polsce katalog szkół - ponad 1 mln użytkowników miesięcznie
Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").
|
|
|